Aan het werk! - Reisverslag uit Sauraha, Nepal van Maaike Dooren - WaarBenJij.nu Aan het werk! - Reisverslag uit Sauraha, Nepal van Maaike Dooren - WaarBenJij.nu

Aan het werk!

Door: sweetblackangel

Blijf op de hoogte en volg Maaike

22 Januari 2011 | Nepal, Sauraha

Hey iedereen,

Hoe is het ermee in het verre, koude, natte Nederland? Hier gaat alles prima. Beetje rommelige buik, maar ik heb hier (in het resort waar we in het weekend zitten) een normale wc om naartoe te rennen, dus dat maakt veel goed. Ondertussen ben ik ook een beetje gewend aan het dorpje waar ik zit (en de dorpelingen aan mij, dat kostte ook een aantal dagen). Maar goed, laat ik bij het begin beginnen.

Ruim een week geleden zijn Hilde en ik afgereisd naar ons project. Met zijn tweetjes in een kermisbus vol nepalezen en wat verlopen hippies (ik hoop volgende week wat foto's te kunnen uploaden!) gingen we op weg naar Chitwan. Daar werden we opgehaald door Jag, onze contactpersoon. Een van de eerste dingen die hij zei was "No school today and tomorrow, holiday." Oh ja, Nepalese berichtgeving. Nou ja, in ieder geval staan we niet voor een dichte school, wat ook nog al eens voor schijnt te komen. Die dagen hebben we dus maar gebruikt voor het verkennen van het dorpje en het uitmesten van de keuken (er zijn een jaar geen vrijwilligers geweest, dus is er ook een jaar niets mee gebeurd). En dat is een karwij, als je alleen koud water, 2 doekjes en een oude tandenborstel tot je beschikking hebt (die laatste hebben we daarna dan ook maar weggegooid). Afwassen doen we trouwens nog steeds met de doekjes en het koude water, want heel veel anders is er niet.

Zondag zijn we dan eindelijk begonnen op onze school (ja, zondag ja, ze hebben hier 6 dagen per week les). Het eerste uur zijn we warm onthaald door alle leraren, en ook de kinderen hingen voortdurend om ons heen om onze hand te schudden of gewoon een praatje te maken. We hebben daar afgesproken dat we de eerste week in de klas zitten om mee te kijken, en daarna pas zelf les te gaan geven (dat wordt dus na dit weekend, spannend!). Vooral van de 2e klas kan ik erg genieten. Dit zijn kinderen van een jaar of 5 en ze zijn net begonnen met Engels leren. Dus veel liedjes en matchspelletjes. Daarbij doet de juf het ook op een hele leuke manier. Ik vind het dan ook heel erg jammer dat mijn Nepalees niet goed genoeg is om daar les te gaan geven. Maar we mogen vast nog wel een keertje binnen komen gluren.

De andere lessen zijn vooral heel erg de leraar na-roepen. "This is the main verb. What is this?" "The main verb". Ze doen een hele les (40 minuten) over een tekst lezen, en vervolgens overschrijven (of dat is huiswerk). De overgeschreven tekst kijken wij dan na, en die zit regelmatig vol met fouten. Dus haal je die er uit, en geef je het schrift terug, terwijl je naar je verbeteringen wijst. Geen enkel probleem, ze schrijven hem gewoon nog een keer over.... inclusief fouten. Toch blijf ik gewoon dapper verbeteren, want soms heeft een tweede (of derde, of vierde) versie fouten die vorige niet had (en zijn die fouten wel verbetert). Er is dus nog hoop!

Vrijdag is hier een halve dag, en deze keer werd die niet aan lesgeven besteed, maar was het "Good Friday", oftewel: zingen en dansen, in plaats van Engels! En natuurlijk moesten wij meedoen! Ondertussen zijn we dus een expert in Nepalees dansen (met je heupen bewegen en ondertussen vage dingen met je handen doen). Gelukkig zijn er geen foto's van gemaakt, haha. Ook hebben wij het Wilhelmus gezongen, en klas 4 (?) werd zelfs getrakteerd op "het is een nacht" (waarvan we tijdens het zingen bedachten dat het maar goed is dat ze tekst niet verstaan).

Al met al heb ik het so far dus nog reuze naar mijn zin! En vermaken jullie je ook nog een beetje?

  • 22 Januari 2011 - 15:05

    Mitchell:

    Een dichte school? dus opeens geen les? klinkt een beetje als de Hogeschool Utrecht :P

    "Ondertussen zijn we dus een expert in Nepalees dansen (met je heupen bewegen en ondertussen vage dingen met je handen doen). Gelukkig zijn er geen foto's van gemaakt, haha."

    DOEN!!!!

    Maar fijn dat het zo goed bevalt :)


  • 22 Januari 2011 - 15:38

    Thomas:

    Klinkt als of je het wel naar je zin hebt. Nog iets van ander halve maand en dan zien we je terug!!
    Tot die tijd nog veel plezier daar.
    Knuff en tot snel

  • 22 Januari 2011 - 18:06

    Jochem:

    Kortom jullie verpesten ze nu al met 18+ teksten...
    Als je nou eens iets in het Engels tegen ze zegt snappen ze dat dan??

    Veel plezier.
    *knuffffffffffffffffffffff*

  • 22 Januari 2011 - 20:51

    Tim Van Wijk:

    Hallo Maaike,

    Wat klinkt dit leuk meid!!!
    Hoop wel dat je ook een tandeborstel voor jezelf hebt meegenomen of was het ECHT de enige?

  • 22 Januari 2011 - 22:41

    Willem:

    Pff, ik hoop dat die lessen nog wat verbeteren dan, dat klinkt echt als de lesmethode from hell.

    En over dat nepalees dansen: Natuurlijk moet je daar geen foto's van maken. Maar filmpjes! Duh. :P

    Knuffies!

  • 23 Januari 2011 - 02:15

    Hans Knegtmans:

    Hoi Maaike,

    leuk om nu in Vietnam te lezen hoe jij het hebt in Nepal. Klinkt echt leuk wat je daar doet. Stel je inderdaad niet te veel voor van wat je bereiken kunt, maar elk stapje is er 1.
    liefs
    Hans

  • 23 Januari 2011 - 02:45

    Hannah:

    hai chick!!!
    aah wat tof joh!wauw lekekr om ff 2 dagjes te hebben tog, lekker schrobben met je tandenborsteltje;)
    leuk, kan niet wachten op je foto's, inclusief verlopen hippies:D
    EN beter maak je idd gewoon een filmpje van t nepalees dansen, ben vooral benieuwd naar de wazige handbewegingen!!;)
    mmm hopelijk door te blijven verbeteren en verbeteren snappen die kids t n beetje!met mij gaatet prima ook!KOUD jah hier, KOUD en NAT!!maar ben wel leuk gaan partyen en ben lekker vrijgezellig aant zijn;) dit weekend nix wantik ben zo ffing verkouden dat ik nix kan zown beetje..succes met je buik trouwens!en jah ff n normale plee is dan wel realxt! ( wel emt kontkraantje?want als e diaree hebt ben je daar echt wel blij mee moet ik toegeven)!dikke kis n knuff

  • 23 Januari 2011 - 20:03

    Maike:

    Teksten overschrijven? Dat is toch geen lesgeven!

    Worden de verschillende tijden als present perfect en simple past wel behandeld? En de zinsopbouw enzo? Heb je wat aan het boek wat ik je stuurde?

    Leuk om te lezen wat je meemaakt, hoe je de dingen beleeft en dat je het er naar je zin hebt. Ergens ben ik wel een beetje jaloers, lesgeven en dan ook nog in mijn favoriete vak.

    Trouwens, zoals Willem zei; We willen filmpjes:P

    Groetjes!


  • 23 Januari 2011 - 21:43

    Maarten:

    Hee Maaike,

    Wat een prachtige verhalen schrijf je, mooi om te lezen! Ik krijg steeds flashbacks van mijn Ghana-tijd als ik dit zo lees :)

    Veel succes met lesgeven binnenkort, komt vast goed. Bij mij duurde het even voor in er plezier in kreeg, maar ik kreeg er schitterende momenten voor terug, en dat krijg jij vast en zeker ook.

    Ik ben trouwens, net als de mensen boven mij, toch wel vrij benieuwd naar je Nepalese dansmoves. Doe toch maar een filmpje uploaden binnenkort!

    Veel plezier daar verder, doe je best en geniet ervan, avonturier! Hopelijk gaat je buik binnenkort weer normaal doen, tis voor niemand leuk maar iedereen uit Europa krijgt vroeg of laat met dat soort dingen te maken :) haha.

    Succes, veel plezier en zet 'm op!

  • 24 Januari 2011 - 16:07

    Opa Jan:

    erg prettig hoor Maaike,dat ik je wedervaren kan volgen en vooral dat je het goed naar je zin hebt. Dat met een rommelige buik herken ik ook nog uit de tropentijd: op de duur went het en word je er wat imuun voor, hoewel handen wassen noodzaak is.
    Over mezelf: volgende week moet ik een 3-tal keren ar het ziekenhuis voor oog en knie. De laatste dient 2 maart geopereerd te worden als heteezit.
    Tot wederbericht en hou je haaks !

  • 28 Januari 2011 - 12:43

    Maaike:

    Haha, het blijkt hier dus elke week "good friday" te zijn. Die filmpjes komen dus echt nog wel een keer, maar liever wacht ik tot we onze traditionele Nepalese kleding hebben (we hebben de stof vandaag naar de kleermaakster gebracht).

    En Tim, gelukkig was het niet de onze. Al heb ik zo'n idee dat die van mij daar nu ook voor gebruikt wordt, dat ding is nergens meer te vinden...... Gelukkig kosten die dingen hier 20 cent ofzo, dus heb ik alweer een nieuwe.

    Oh, en met mijn buik gaat het ondertussen stukken beter. Hopelijk zijn alle zieken daar ook weer op de been?

    Oh, en morgen komen er misschien wat foto's op mijn blog!

  • 28 Januari 2011 - 15:35

    Lies De Krom:

    ha maaike,
    eindeljik zit ik weer achter de komputer , die van jullie , wel te verstaan. het heeft me 2xkomen en uitleg van je broer gekost om er achter te komen dat er n knopje achter jullie scherm zit om wat te zien.
    Wat is het leuk om je te lezen en wat schrijf je leuk! heel veel liefs !

  • 10 Februari 2011 - 21:54

    Kees:

    Hallo Maaike, leuk om je verslagen te hebben gelezen. ervaar lekker alles wat je tegenkomt en geniet ervan. veel succes met lesgeven/corrigeren.
    heel veel plezier gewenst vanuit een nat en winderig nederlandje.
    Kees en groetjes van MariAnne.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maaike

Actief sinds 31 Dec. 2010
Verslag gelezen: 121
Totaal aantal bezoekers 13513

Voorgaande reizen:

05 Augustus 2015 - 27 Augustus 2015

Op naar de wederopbouw!

31 December 2010 - 03 April 2011

Vrijwilligen in Nepal

Landen bezocht: