Multifunctionele olifanten - Reisverslag uit Sauraha, Nepal van Maaike Dooren - WaarBenJij.nu Multifunctionele olifanten - Reisverslag uit Sauraha, Nepal van Maaike Dooren - WaarBenJij.nu

Multifunctionele olifanten

Door: sweetblackangel

Blijf op de hoogte en volg Maaike

30 Januari 2011 | Nepal, Sauraha

Namaste iedereen!

Hoe is het daar in Nederland? Hopelijk zijn alle zieken ook weer een beetje beter...

Hier gaat alles nog altijd prima. Afgelopen zondag zat ik rustig te skypen, toen ik plotseling een smsje kreeg van Hilde (mijn projectgenootje): er was een elephant bathing! Dus snel afsluiten en naar de rivier sprinten. Daar lagen al een olifant of drie op ons te wachten. Eerst keken we het vanaf een afstandje aan, maar na een tijdje durfden we het aan om zelf ook het water in te gaan, een steen te grijpen en gezellig de olifant te boenen. Die beesten lijken een stuk kleiner als ze op hun zij in de rivier liggen. De elephant drivers wisten trouwens goed gebruik te maken van hun olifant. Sommigen gingen op de rug staan, terwijl ze de olifanten opdracht gaven met hun slurf water over zichzelf te sproeien: de ideale douche! Anderen gebruikten de poot van hun liggende olifant om hun kleren op te wassen. Multifunctioneel, die beesten!

Ook ben ik deze week begonnen met lesgeven. Gelukkig worden we niet alleen voor de klas neergegooid (die trouwens op kunnen lopen tot 50 kids), maar gaat de leraar ook mee naar binnen en als wij het even niet meer weten, neemt hij zo de les even over. De kinderen zijn heel goed in braaf dingen nazeggen, maar als je ze naar iets vraagt dat je gister uitgebreid behandeld hebt, kan niemand het je zeggen. Waarschijnlijk is het verlegenheid, maar ergens ben ik bang dat ze het echt niet onthouden hebben, en dat frusteert me. Vervolgens krijg ik dan de neiging om elke les te beginnen met het stellen van dezelfde vraag (hoewel ze vast ook gelukkig worden als ze niet precies uit kunnen leggen wat het verschil is tussen een request en een instruction), maar daar moet ik maar vanaf zien, denk ik. Nou ja, laat ik maar hopen dat het gewoon verlegenheid is, en dat dat vanzelf over gaat.

Anyhow, het wordt weer tijd om terug te fietsen, anders is het donker als we aankomen. De zon gaat hier namelijk al om vier uur onder en om zes uur zie je geen hand voor ogen (plus er is rond die tijd vaak geen stroom, dus koken (en eten) we vaak bij kaarslicht. Oh, en vergeet niet een blik te werpen op de foto's die volgens mij bij mijn vorige verhaal terecht zijn gekomen (en nee, helaas kijk ik niet uit op die prachtige berg, die foto is gemaakt tijdens een wandeling in de buurt van Pokhara).

Tot snel!

  • 30 Januari 2011 - 13:12

    Joost En Lisette:

    Hoi Maaike,

    daar ben je dan, wat gaaf, we hebben nog aan je gedacht toen we in Vietnam waren. Je moeder heeft ook je site doorgegeven zodat wij je nu ook kunnen volgen. Wat een compleet andere wereld is het daar he. Geniet, voor je het weet ben je al weer terug..

    Groetjes Joost en Lies uit de Hansenstraat

  • 30 Januari 2011 - 15:09

    Mitchell:

    Hey Maaike,

    dat verhaal over die multifunctionele olifant doet me denken aan de vriendin van mijn oom. :P

  • 30 Januari 2011 - 19:03

    Katja:

    Hallo Maaike,
    leuk om weer over jouw belevenissen te lezen en wat foto's te hebben gezien. Beelden helpen toch altijd...bij de verbeelding.

    Wat je over het lesgeven schrijft, raakt volgens mij echt de kern van het lesgeven en de vraag hoe de mens het beste leert. Dingen repeteren die weinig relevant zijn in het dagelijkse leven, niet kunnen verbeelden, is ook niet meest motiverende context om te willen leren. Dus altijd goed om je in beleveniswereld van de kids te verplaatsen. Misschien kun je altijd beginnen met dat ze jou vragen mogen stellen - over Nederland / Europa of zoiets?

    Hier alles ok - heel koud, en toch zijn Netty en ik vandaag gaan hardlopen. Floris loopt bijna maar nog niet zo hard en heeft vandaag voor het eerst curry (maar dan milde) gegeten.

    veel liefs uit Leiden! Katja

  • 31 Januari 2011 - 08:15

    Marjolein Schut:

    zingen Maaike. Ik heb in Japan lesgegeven; en eindeloos met de kinderen "Old McDonald" gezongen.
    Ik lees met veel plezier je verslagen: ga zo door,

  • 31 Januari 2011 - 15:02

    Tim:

    Wow! gaaf hej van die Olifanten, ben super jaloers!
    Hoop dat je daar ook foto's van maakt!

  • 06 Februari 2011 - 18:14

    Inge:

    Lieve Maaike,

    wat leuk om te lezen hoe het je daar vergaat, zeker ook omdat je het zo leuk beschrijft. Ik hoop dat je nog veel inspirerende en spannende ervaringen zult hebben, en zie uit naar het volgende verslag.

    Liefs,
    Inge

  • 14 Februari 2011 - 08:56

    Sjoerd:

    Wow gaaf Maaike.. die olifanten en ik hoop echt dat je die kinderen wat leert, nog een leuke tijd en tot snel.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maaike

Actief sinds 31 Dec. 2010
Verslag gelezen: 92
Totaal aantal bezoekers 13515

Voorgaande reizen:

05 Augustus 2015 - 27 Augustus 2015

Op naar de wederopbouw!

31 December 2010 - 03 April 2011

Vrijwilligen in Nepal

Landen bezocht: