Chitwan National park - Reisverslag uit Sauraha, Nepal van Maaike Dooren - WaarBenJij.nu Chitwan National park - Reisverslag uit Sauraha, Nepal van Maaike Dooren - WaarBenJij.nu

Chitwan National park

Door: sweetblackangel

Blijf op de hoogte en volg Maaike

08 Januari 2011 | Nepal, Sauraha

Namaste iedereen,

Groetjes uit Sauraha, een plaatsje vlakbij het Chitwan National Park, waar de olifanten door de straten sjokken, bij elk huis een paar geiten (en soms een koe) staat en waar je, als je 's avonds terug loopt naar het resort, zomaar een grazende neushoorn tegen kan komen. En het dorpje waar ik straks elk weekend zit. Vanuit hier kan je prachtige safari's maken, vogels spotten (o.a. "snake eagles", pauwen en de zwarte ooievaar), of je lekker in de watten laten leggen.
Dat hebben we dan ook volop gedaan.

Gister zijn we op verschillende manieren het park in geweest. 's Ochtends met een traditionele houten kano, om krokodillen te spotten. Daarvan hebben we er maar 2 gezien, omdat het erg mistig was, waardoor ze lekker in het water bleven. Maar wat een stilte, en hoe mooi is zo'n rivier waar de mistflarden boven hangen, terwijl je uit het regenwoud op de oever waarschuwingskreten van apen en vogels hoort.

Hierna zijn we door de jungle naar het Elephant Breeding Centre gegaan. Hier is in 2008 de eerste olifantentweeling in gevangenschap geboren. Wat een schatjes! Maar wat werd ik triest van al die olifanten die zich met een ketting om hun poot dood stonden te vervelen onder een golfplaten afdakje. Van sommigen waren zelfs de voorpoten met kettingen aan elkaar gebonden, zodat ze helemaal niet konden lopen. Ook de meeste baby-olifanten lagen vast. Onze gids vertelde dat ze twee jaar geleden nog wel vrij rondliepen, maar dat toeristen ze koekjes en bananen voerden. Olifanten kunnen absoluut niet tegen de chemicalien die hier in en op zitten. Er is hierdoor dan ook een baby-olifantje gestorven. Dus door de schuld van ons, stomme toeristen, zijn die beesten nu hun bewegingsvrijheid kwijt....

Ook zijn Hilde en ik vanmorgen bij onze werkplek en gastgezin wezen kijken. Daar wordt je dan weer stukken vrolijker van! Onze familie is gigantisch groot (al heb ik nog steeds geen idee wie van de aanwezigen er nou wel en niet bijhoorde) en heeft twee koeien, een geit of vier, een schattig klein hondje en een papayaplantage. Er waren geen kinderen op het schooltje, want het is nu zaterdag. Wel konden we een klaslokaal van binnen bekijken. Twee opgehangen tekeningen, een schoolbord vol met Nepalees en heel veel lage bankjes. Ergens zag ik mezelf hier al staan, maar ergens ook nog totaal niet. Toch is het over een dag of 4 zover... Ik ben benieuwd!

Denk trouwens maar niet dat we alleen maar de toerist uithangen hoor! Ik heb weinig van Kathmandu kunnen zien door de taalcursus en de "educational course". Gelukkig kom ik tijdens de tussenevaluatie weer terug in Kathmandu, dus hopelijk heb ik dan meer tijd, want ik wil nu eindelijk de apentempel wel eens zien (de taxichauffeur had ons naar de verkeerde tempel gebracht, dus hebben we die maar bekeken).

En nu ga ik snel terugrennen naar het resort, anders is de olifant waarop ik vandaag het park in ga al vertrokken.

Veri Betola (tot ziens!),

Maaike

  • 08 Januari 2011 - 10:17

    Mike:

    Hoi Maaike,

    Het klinkt als een geweldig avontuur daar, echt mooi wat je er allemaal ziet en meemaakt. Je spreekt straks vloeiend Nepalees dus als je terug komt :) Lees ik nou dat je daar les gaat geven? Echt super! Heel erg veel plezier daar en ben benieuwd naar je volgende berichtje.

    Groetjes, Mike

  • 08 Januari 2011 - 22:53

    Jochem:

    Waarom zou je naar de apentempel willen? Hier in Nederland zie je er genoeg ;)
    Klinkt tot nu toe als een prachtige ervaring. Veel plezier.

    Huggies & greenthingzzz

  • 09 Januari 2011 - 02:24

    Sander:

    Wat vet! Heb je ook een zakjapaner bij je voor een set mooie plaatjes? :)

  • 09 Januari 2011 - 13:45

    Mitchell:

    Hey Maaike, Ik maar denken dat ik iets bijzonders gezien het met mijn Yosemite Park! Veel plezier in de apentempel, wacht met smart op je volgend verslag!!

  • 13 Januari 2011 - 20:08

    Opa:

    Leuke weergave van jullie belevenissen,ik hoop komende week weer op nieuwe verhalen. zoen!

  • 13 Januari 2011 - 20:08

    Opa:

    Leuke weergave van jullie belevenissen,ik hoop komende week weer op nieuwe verhalen. zoen!

  • 14 Januari 2011 - 18:08

    Katja:

    He Maaike,

    ik zit hier naast Joost op de bank van jouw mooie verslagen te genieten. Je schrijft echt mooi, dus ik kijk uit naar het volgende verslag. Hier in Nederland is nu al dagen druilweer dus wat verhalen van de andere kant van de wereld zijn zeer welkom! Joost is aan het dj-en op de arche noah van Floris die 1001 geluiden kan maken (ook olifanten)... veel liefs, Katja

  • 15 Januari 2011 - 10:56

    Marieke:

    Hoi Maaike,

    Wat leuk om te kunnen lezen wat je allemaal meemaakt in Nepal! Ik ben benieuwd hoe het lesgeven je bevalt!
    Groetjes vanuit je eigen Leidse straat,

    Marieke

  • 15 Januari 2011 - 12:51

    Maike:

    Hai Maaike,

    Leuk om te lezen hoe het je vergaat in Nepal! Ik heb maar een abonnementje genomen op je posts om niks te hoeven missen.

    xXx Maike

  • 17 Januari 2011 - 13:43

    Henk Darphorn:

    Hoi Maaike,

    Wat een heerlijk verhaal weer....ik zie het helemaal voor me!!!!!!

    Groetjes!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maaike

Actief sinds 31 Dec. 2010
Verslag gelezen: 114
Totaal aantal bezoekers 13512

Voorgaande reizen:

05 Augustus 2015 - 27 Augustus 2015

Op naar de wederopbouw!

31 December 2010 - 03 April 2011

Vrijwilligen in Nepal

Landen bezocht: